Abstract
When analyzing the poetry of Raúl Gómez Jattin, the most influential
colombian poet of the last few decades, literary critics tend to interpret
all his poems like perfect mirrors of Gómez Jattin's life, confusing the
poet with the speakers that he creates.
In this article, I discuss the ways in which the poetry of Raúl Gómez Jattin may be better understood as an eco of some basic myths related with the four primary elements: Fire, Water, Earth, and Air.
I analyze Gómez Jattin's poems from the perspective of myth criticism and
Quaternitas, as explained by M. Heidegger (the links between Heaven, Gods,
Earth and Mortals), and argue that a thematic and synchronic analysis of his
poetry is one of the best ways to understand the surplus of meaning
(Ricoeur).
Cuando se analiza la poesía de Raúl Gómez Jattin, el poeta más influyente de las últimas décadas, los críticos literarios tienden a interpretar todos sus poemas como espejos perfectos de la vida de Gómez Jattin, confundiendo el poeta con las voces que él crea.
En este artículo, discuto las formas en las cuales la poesía de Raúl Gómez Jattin puede ser comprendida como un eco de algunos mitos básicos relacionados con los cuatro elementos primarios: fuego, agua, tierra y aire. Analizo los poemas de Gómez Jattin desde la perspectiva de la mito-crítica y de la Cuaternidad como lo explica M. Heidegger (los vínculos entre cielo, tierra, dioses y hombres) y sostengo que un análisis temático y sincrónico de su poesía es una de las mejores maneras de comprender el excedente de significado (Ricoeur).
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